KIERUNEK GRUZJA 2018

W końcu nadszedł ten długo wyczekiwany dzień. 7 maja 2018r. godzina 4:30. Spotkaliśmy się wszyscy na lotnisku: nasza dziewiątka i dwie nauczycielki (p. Sabina Pluta oraz  p. Marzena Gąsior). Dla niektórych to pierwszy lot, a więc radość z wyjazdu przeplatała się z delikatnym niepokojem. Na szczęście wszyscy wspieraliśmy się nawzajem, podróż przebiegła bezproblemowo, pogoda dopisała, a te widoki z samolotu … rewelacja!

Po trzech godzinach lotu stanęliśmy na gruzińskiej ziemi. Pierwszy kontakt z Gruzinami, ich językiem i tutejszym alfabetem, pierwsza jazda autobusem w gruzińskim stylu, pierwszy widok zaśnieżonych szczytów Kaukazu.

Wreszcie dotarliśmy do Batumi, miejsca pierwszego noclegu u bardzo gościnnych gospodarzy. Tu zostawiliśmy bagaże i ruszyliśmy zwiedzać okolice, czyli wybrzeże Morza Czarnego. Tego samego dnia spróbowaliśmy gruzińskiego, a właściwie adżareskiego chaczapuri, jednego z typowych tutejszych przysmaków.

Następny dzień zaczął się od wspólnego śniadania z lokalnych produktów i oczywiście tamtejszego pieczywa ShotisPuri. Po śniadaniu wybraliśmy się do Ogrodu Botanicznego w Batumi. Tam ujrzeliśmy wiele interesujących roślin oraz piękną

czytaj dalej

Jak to w Warszawie było…

       4 grudnia. Poniedziałek. Parking niedaleko szkoły. Godzina 6:00 rano. Zimno, ciemno… Czy to możliwe, że humory nam dopisują? A jednak! W końcu jedziemy na wycieczkę! Autokar był punktualny, nasi koledzy też… prawie wszyscy. Podróż minęła spokojnie, niektórzy dosypiali, niektórzy podziwiali sypiący za oknem śnieg, a jeszcze inni liczyli ilość korków, w których utknęliśmy podczas drogi.

     

   W końcu jednak docieramy do stolicy, gdzie oczekuje na nas przewodnik, pan Sebastian. Pierwszą atrakcją było zwiedzanie Starówki. Obejrzeliśmy praktycznie całe Stare Miasto. Zasłuchaliśmy się w warszawskie historie, poczuliśmy klimat katedry Jana Chrzciciela, „zobaczyliśmy” jakie walki tu się toczyły, ruszyliśmy śladami ważnych ludzi i wydarzeń… Poznaliśmy najbardziej charakterystyczne warszawskie miejsca i „smaczki”- a to najwęższa kamienica, a to syrenka na lodzie, tu Pomnik Małego Powstańca, tam Kolumna Zygmunta, nad nami bazyliszek, przed nami Wisła. A jeszcze Grób Nieznanego Żołnierza, Pałac Prezydencki, najdroższy warszawski hotel, najlepsze i najmniejsze pączki od Bliklego, oczywiście…

czytaj dalej

KONKURS PRZEDMIOTOWY Z BIOLOGII W ROKU SZKOLNYM 2017/18 – INFORMACJE

Zakres wiadomości i umiejętności oraz wykaz literatury
Na wszystkich etapach Konkursu obowiązuje określony dla każdego z nich zakres wiadomości i umiejętności zawarty w wymaganiach ogólnych i szczegółowych podstawy programowej z biologii dla III etapu edukacyjnego. Zagadnienia poszerzające treści podstawy programowej zawarte są w podanej literaturze i zostały wyodrębnione w wymaganiach dla każdego etapu Konkursu przez zapisanie ich kursywą.
Arkusze konkursowe zawierają różne typy zadań zamkniętych i zadania otwarte.
Na każdym etapie Konkursu obowiązuje znajomość metodyki przeprowadzania doświadczeń i obserwacji.
Wymagania w zakresie treści nauczania na poszczególnych etapach:
ETAP I (SZKOLNY)
1. Pierwiastki i związki chemiczne budujące organizmy.
2. Pozyskiwanie i wykorzystywanie energii na przykładzie procesu fotosyntezy, oddychania tlenowego i fermentacji.
3. Cechy odróżniające organizmy samożywne od cudzożywnych.
4. Budowa, funkcjonowanie i rozróżnianie komórek: roślinnej, zwierzęcej, bakteryjnej oraz grzybowej. Budowa i rola struktur komórkowych.
5. Wirusy jako bezkomórkowe formy życia.
6. Tkanki roślinne i zwierzęce.
7. Systematyka – zasady klasyfikacji, przegląd różnorodności organizmów oraz ich znaczenie. Rozpoznawanie rodzajów rodzimych roślin na podstawie ilustracji i ich cech charakterystycznych. Budowa i czynności życiowe grup zwierząt wymienionych w podstawie programowej dla III etapu edukacyjnego.
8. Budowa i funkcjonowanie organizmu roślinnego na przykładzie rośliny okrytozalążkowej. Porównanie roślin jednoliściennych i dwuliściennych. Cykl rozwojowy rośliny okrytozalążkowej. Budowa i funkcje organów roślin okrytozalążkowych. Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. Ruchy roślin.
ETAP II (REJONOWY)

czytaj dalej