Kamishibai

To obco brzmiące słowo oznacza teatr obrazkowy lub inaczej teatr ilustracji. Pochodzi z języka japońskiego (kami – papier, shibai – sztuka), skąd wywodzi się ta przedziwna technika opowiadania. Polega ona na czytaniu tekstu bajki z jednoczesnym wykorzystaniem kartonowych plansz z obrazkami, w której przedstawiane są kolejne fragmenty historii, bajki, opowiadania. Plansze umieszczone są w drewnianej lub kartonowej skrzynce, na wzór parawanu z teatrzyków marionetkowych.

Kartonowe plansze prezentują bajkę, a każda ilustracja odpowiada kolejnemu fragmentowi opowiadania. Na stronie przedniej karty (tej odwróconej w stronę publiczności) widnieje ilustracja, zaś z tyłu znajduje się tekst, który czyta opowiadający oraz miniatura ilustracji (tzw. podgląd). Tył parawanu jest pusty, otwarty, tak, że osoba opowiadająca może czytać tekst. Parawan może stać na podwyższeniu czy stole, na wysokości oczu widowni.

Karty z ilustracjami przekłada się w okienku parawanu (jap. butai – scena) zamykanego i otwieranego z przodu przy pomocy dwóch przysłon, które po otwarciu stanowią jego podpórki i zapewniają stabilność.

„Parawan Kamishibai stanowi oprawę dla ilustracji i skupia na niej uwagę publiczności. W ten sposób opowieść zdecydowanie wyodrębnia się z otaczającej rzeczywistości. W przeciwieństwie do przewracanej kartki w książce, ilustracje Kamishibai pojawiają się przed odbiorcą, tworząc integralną całość. W zależności od opowiadanej fabuły zmiana ilustracji może być szybsza lub wolniejsza, ilustracja może być pokazywana dłużej, aby wzmocnić suspens lub można do niej powrócić kilkakrotnie. Różne tempo zmian ilustracji to charakterystyczna cecha Kamishibai, dająca wrażenie ruchu jak w animowanym filmie”

Kamishibai to doskonała pomoc dydaktyczna oraz są ciekawa formą zabawy w bibliotece. Czytelnicy mogą ten sposób udać się w podróż do magicznej krainy teatru i literatury równocześnie. Technika ta jest już od dawna stosowana między innymi w bibliotekach w Szwajcarii i Francji, a od kilku lat również zadomowiła się w bibliotekach w Polsce.

W ramach edukacji czytelniczej my również spotykamy się z uczniami klas młodszych promując tę fantastyczną formę czytania. Jak dotąd dzieci poznały:

  • „Gburkoludki już znają: proszę, dziękuje, przepraszam” klasa 3c i 2a (Dzień życzliwości)  
  • „Słodkie kłopoty Łakomej wiewiórki” klasa 2a (Dzień Zdrowego żywienia), 
  • “Calineczka” klasa 1b (Dzień postaci z bajek) 
  • „O Lechu, Czechu i Rusie i powstaniu polski” klasa 2c (Święto Niepodległości) 

Przytoczony fragment pochodzi ze strony https://www.biblioteka.lebork.pl/artykuly-3/czym-jest-teatrzyk-obrazkowy-kamishibai/ (dd: 16.02.2023)