IT Fitness Test 2023 Grupy Wyszehradzkiej w SP14

4 października w naszej szkole przeprowadziliśmy IT Fitness Test 2023 Grupy Wyszehradzkiej, który jest jedynym tego typu testem w Polsce. To kompleksowe narzędzie pozwala sprawdzić umiejętności cyfrowe uczniów, szczególnie w zakresie świadomego wykorzystywania informacji z internetu oraz zagrożeń płynących z tego źródła.

W czasie, gdy klasy 7 rozwiązywały test, zaproszeni goście
(Maciej Gramatyka – zastępca Prezydenta Miasta Tychy
Pani Alina Bednarz – Radna Sejmiku Wojewódzkiego, przedstawiciel wojewódzkich władz samorządowych
Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego UMWSL – Pan Jarosław Wesołowski
pracownik UMWSL – Jarosław Sojda
Pani Justyna Miros, przedstawiciel MCO
Przedstawiciele organizatora lekcji pokazowej – Związek Cyfrowa Polska –  Jacek Łęgiewicz oraz odpowiedzialny za stronę techniczną przedsięwzięcia – Maciej Korus)

mieli okazję uczestniczyć w pokazowej lekcji informatyki, na którą zaprosiliśmy ucz. kl. 3 i 8. Starsi uczniowie mieli zaprogramować w Pythonie trasę przejazdu robotów Photon. W tym czasie goście zobaczyli, w jaki sposób najmłodsi uczniowie pracują z Ozobotami. Młodzi adapeci informatyki zademonstrowali własnoręcznie wykonaną makietę Tychów, po której poruszały się Ozoboty, zgodnie z tym, jak uczniowie zaprogramowali trasy. Trzecioklasiści swobodnie objaśniali, w jaki sposób wykonali swą pracę, pokazując, że doskonale znają zasady działania małych robocików. Następnie nasi goście wspólnie zmierzyli się z IT Fitness Test, odpowiadając na pytania w formule „kto pierwszy ten lepszy”. Nie było to bardzo proste zadanie. Na zakończenie lekcji pokazowej uczniowie klasy 8 zademonstrowali efekty swej pracy – trasę przejazdu oraz unikanie przeszkód przez roboty Photon, a całość kodu wykonali w Pythonie.

Po zakończeniu testu przedstawiciel Związku Cyfrowa Polska wręczył nagrodę najlepszej uczennicy Natalii Kilan, która osiągnęła imponujący wynik prawie 87% (średnia szkoły to 57%, a średnia ogólnopolska – 50%).

Sprawdzian pozwoli badaczom zebrać szczegółowe dane na temat poziomu umiejętności cyfrowych w Polsce w obszarach takich, jak internet oraz bezpieczeństwo, a także poziom wykorzystywania narzędzi do współpracy online i w sieciach społecznościowych oraz z zakresu rozwiązywania złożonych problemów.